Tootestus ja turundus
Tootestamine
Nagu paljudes muudeski valdkondades, nii on ka ettevõtluses mõistlik alustada algusest: tootestamises ehk siis leidmaks vastust küsimusele ”Mida kliendid minult ostavad?”. Selge toode aitab kliendil ostu otsuseni jõuda ning muudab sinu tegevused ettevõtjana tõhusamaks. ”Tegime just sinule mõeldud ja odava lahenduse” ei ole tootestamine. ”Oleme oma klientidele meie valdkonnaga seonduvates küsimustes abiks” ei ole tootestamine. Toode on sul olemas, siis kui oled fikseerinud müüdava asja:
- Nimi
- Sisu
- Hind
Mida täpsemalt suudad need kriteeriumid defineerida, seda lihtsam on kliendil sinu juures ostu otsuseni jõuda. Teistpidi öelduna, mida viletsam on su tootestus, seda paremat müügimeest vajad, kes suudaks kliendi peas olevad sõlmed lahti arutada ja aidata neid ostuotsuseni. Toote loomine on ettevõtte tähtsaim ja ka keeruliseim tegevus. Seda ei tasu siiski liiga keeruliseks ajada. Liiga nutikas toode on raskesti mõistetav. Hea on ka meeles pidada, et sina ettevõtjana otsustad oma tootestuse üle, saad seda ka iga hetk vajadusel muuta.
”Paljudel on häid ideid, millest ei saa kahjuks kunagi toimivat ärimudelit”
Selleks, et hea idee ka rahakukrut täitma hakkaks, on vaja esiteks mõista kas see täidab kellegi vajadusi selisel moel nagu nad seda sooviksid. Seda saab ikka testimise kaudu teada. Ja ära ehmata kui su idee ei osutugi kellegile kasulikuks. Enamus ideedega just nii juhtubki. Siin loodame, et sul jagub julgust proovida kas sama idee uutmoodi pakendada või hoopis järgmisi ideid proovida. Kui oled leidnud idee ja vormi, mis kellegi elu paremaks muudab, siis keskendu ostuprotsessi lihtsustamisele aga eelkõige turundamisele.
Sobiva toote leidmiseks polegi tihti innovaatilist ideed vaja. Tuleb lihtsalt osata kuulata ja olla uudishimulik ning inimesed ütlevad ise mille eest nad oleks nõus raha välja käima. Võid ka läheneda nii, et müü midagi sellist, mida oleksid ise valmis ostma ka teist korda ning seda uhkusega ka teistele soovitama.
Turundus
Kui alustad, siis oled kõigi jaoks tundmatu. Turundus on kogum planeeritud kui juhuslikest tegevustest, mille läbi uued inimesed sinust (esimest korda) kuulevad. Turundus on ka kõik tulevased kohtumised. Need suurendavad tõenäosust, et sinult ostetakse või sind / sinu toodet soovitatakse edasi teistele. Eriti hea klienditeenindus on väga tõhus ja samas vähe kulukas turundusviis.
Vana ütlus ”turundusest pool on mahavisatud raha, kui vaid teaks kumb pool” ei saa olla tegutsemise aluseks eriti alustava ettevõtte puhul. Turundus ei ole enam loomeinimeste pärusmaa vaid täppisteadus. Pigem tasubki siin mõelda hoopis nii ”kõik tegevuse peale turunduse on asjatud ja kogu aja võiks kasutada turundustegevuste peale”. Kuigi osa turundustegevustest e too otseselt mõõdetavaid tulemusi või oste, siis peavad ka need siiski kuidagi mõõdetavad olema. Hea näide on siinkohal võrgustumistegevused (networking).
Makstud reklaamist 92% ei tooda tulemusi (oste). Seega on oluline mõõtmise kaudu teada, mis on see 8%, mis kliente toob, et siis sinna kanalisse rohkem raha kallata. Kõik muu on boonus. Õpi selgeks tasuliste reklaamide tõhususe mõõtmine vähemalt sellel tasemel, et mõistad, kuhu tasub raha üha uuesti ja uuesti panustada. Nii su toode kui ka sihtrühm määravad selle kus sul üldse tasub reklaami teha. Alati ikka seal, kust su potensiaalne klient oma murele lahendust otsib. Su toode ja sihtrühm määratlevad ka ned viisid, kuidas sul on mõistlik turundada. Ainukene kriteerium turundusele on, et see peab äratama huvi ning suunama selle huvi sinu toote juurde. Siin on see koht, kus loomingulisus ennast mugavalt tunneb.